Friday, March 11, 2011

Ni LUAHAN HATI aku pulak........

Tiba2 terbaca satu blog....seseoran yg pernah aku kenal.

Terkejut plus cam nk gelak pown ade bace LUAHAN HATI beliau...

Nak lebey telus....beliau ni adek kepade ex aku laaa, senang cte. Namenye? Alaaaaaaaaa....takyah taw la. Cukup la info yg aku dh bg...hehehe

Actually, orgnye nak kate baik sgt (kalo ikot mate kasar laaa) tu mungkin laa...tp tolong jgn judge manusia dr luaran ok! Beliau ni spesis ade masalah mental ckit. Kire...mase aku ngan abg dia dlu, dia la pencetus segale masalah luar dan dalam. Sampai saat aku ngan abg dia plan nk kawen...few month b4 majlis, beliau siap carikkan umah then dia harus dudok bsame kami. WTF?! Kite ni kawen, nk rase idop b'2....dia idak. Nak campur segale urusan bkaitan kami.

Ade je yg xkene. Pernah satu tahap, dia cakap ngan aku cani KAU TAK LAYAK MASOK FAMILY KAMI. NAK MASUK FAMILY KAMI, KENE IKOT RENTAK AKU! perghhhh...

Tapi sume tu dah blalu 3thn yg lepas. Aku pown dh selamat kawen ngan org lain. Tapi salah satu sbb aku UNDUR DIRI di saat2 akhir....kerana sikap bakal adek ipor x jadik yg sewel ni.

So, sbb dh 3thn pown mase blalu. Aku anggap dia pown dh matang ckit la. Dewase bak kate org. Sbb 3thn lepas, dia masih belajo and hanye taw erti SERONOK MENYUSAHKAN ORANG.

Tuptup...dia kawen selang sebulan aku nikah. Aku xde la pelik...tp dlm ati ADE JUGAK ORG NK KT DIA NI.....ishk! Bukan dia xcantek....tp dalaman dia je yg ntah laaa. Hanye yg taw je...kenal dia yg sebenonye. Tp bg aku, mungkin dia dh berubah n dah tertulis dia nak kawen. So, aku doakan je la kebahagiaan dia.

Few days ago, aku mblogging. View blog2 yg ade kt blogspot ni. TERview blog dia ngan sengaje. Bace la hasil2 dia. And sangat terkejut ngan LUAHAN HATI dia baru2 ni....

Usia perkahwinan dia baru nk masok 4 bulan. Cam biase la kan...org kawen mesti nk anak kan? So, dia mluahkan la kt blogspot ni yg dia masih GAGAL walau dah CUBA SEHABIS MUNGKIN. Perlu ek cakap camtu? Siap catat, dia bgadoh sakan ngan laki dia. Saling menuduh sape yg x subur n ade masalah. Weyh, bende dlm selimot...bende atas katel...xyah la cte. Kalo nk tules bg org bace, tules la yg x MENCEMAR NAME SUAMI KO weyh!!! Ko nk jmpe pakar, pakar pown gelakkan ko taw x? Baru 4bulan kot...mungkin 3bulan mase ko tules LUAHAN HATI ko tu. Jgn la put too much hope. Masih awal lagi tuk ko rase either ko or suami ko ade masalah. Ko ni, dari dulu mulot jahat sangat kan? Ko jgn lupe. Ko dah kawen. Maruah suami ko kene jage weyh. Kalo maruah suami ko leh wat cam bola, bercerita bebas kt mane2...amek kursus balek. Belajo cane jadik isteri. Jangan rase ko lawo, laki ko xensem....laki ko takot tinggalkan ko. Ko silap catur idop ko. Ko silap tafsir maksud PERKAHWINAN. Malu la jadik ko. Ko ade master. Ko mase blajo asek 4.0 jek....ko tu engineer gomen kt KL ni. Tapi otak ko senteng jugak kan? Ishk....

Aku marah betol bile bace LUAHAN HATI dia tu. Aku taw, ko bebas bersuare. Tapi maruah tu...lagi2 maruah suami ko yg ko jaja tu weyh. Pikir la sikit b4 ko publish artikel ko tu weyh!!!! Arghhh....

Mungkin, tuhan tu sayang ko. DIA taw, ko lom ready nk jadik mak lagi. Ko kene belajo erti idop dulu baru ko leh melangkah ke arah tu kot.

Nasihat aku, ko jgn la publish mende2 cani lagi kt public. Malu sgt2. Aku kalo jadik laki ko, rase cm nk hempok2 je muke cantek ko tu kt lantai!

Rezeki ko lum sampai lagi. Bukan aku blagak sbb aku dah dapat. Bukan. Aku cume nk bg nasihat kt ko as manusia. Bpijak la di bumi yg nyata. Ko baru 3 bulan kawen mase tu. Ade yg tunggu 1-2 thn nk dpt anak. Ade yg smpai skrg xdapat anak. Ade gak yg dapat anak sebelom WAKTUNYA. Ko kene paham. Sume tu ketentuan ILAHI. Kalo 3-4 bulan masih gagal, ko leh cuba lagi. Usaha lagi. Main puas2. Kaw2. Bayekkk punye!!! Halal kan....so nikmati la saat2 "heaven" tu smpai la sangkut n lekat.

Aku pown, kene tunggu gaks. Pada bulan pertame perkahwinan aku, aku period skali. Mase tu pown aku rase aku sangkut, tapi x sangkut ghupenye. Hubby pown cakap, too early utk kami ade baby that time. Rase la kami nikmat hidup berdua secare HALAL selame sebulan. Then...tak sangke bulan ke-2 aku sangkut, ALHAMDULILLAH. REZEKI ALLAH UNTUK KAMI.

Aku pown xde tips sangat. Cuma aku amalkan ape yg aku NAMPAK kt sekeliling aku. Dulu, akak aku penah keguguran, mase sebelom emir. Pas gugur 1st tu, aku selalu nampak dia minum jus anggur puteh + aloevera. Sebab ade niat nk ade baby gaks, aku pown cuba adaptasi amalan akak tu. Selain jus tu, aku amek folic acid gaks. Bagus utk kuatkan rahim. And tak sangke, amalan aku tu bkesan jugaks. Tak sampai sebulan kot. Sebab aku amek folic acid tu utk sebulan, tapi ade 2 papan lebey lg xberusik dat time. 

Aku wat ujian hamil mase usia kandungan aku dah mencecah 7.5 minggu. Mase tu 23.12.10, jam 10:56am. Sehari sebelum tu, aku mabok terok. Xdela muntah belilah. Cume mabok terok gile babeng, smpai segale baw aku tokley nk masok. Rase cam nk ICU dah time tu. Huhuhu...

Genap 10ari lewat, aku g kinik gomen jek. Kt kelane jaye ni. Dekat2 ngan opis aku. Aku pegi pagi2 ari. Ade gak nasihat2 cakap, walaupun sangkot....kalo wat ujian pagi2 abah cmtu, biase akan dapat -ve. Aku pown cam x bape nk yakin, hubby pown cam xyakin gaks time tu. 

After few hours, smpai la giliran aku. Pas kene consult ngn dokte, dokte soh aku wat ujian air kencing utk peknen. Kene caj RM20. Perghhhh...xpe la, kalo pvt kinik lagi bapak mahal kot. Tunggu punye tunggu, dah dapat result. Mase amek result, aku pandang hubby.......hubby pandang aku. Dua2 tgamam. Perghhh....+ve noksss!!! Tataw nk loncat ke nk mlambung....hepi gile babeng!!!!

Pastu aku g jmpe dokte balek. Dia bagi surat rujukan, sbb aku dok area sunway....so aku kene dafta n wat buku merah kt kinik KAMPUNG DATO HARUN. Woiii...jaohnye! So, aku amek keputusan dafta kt shah alam jek. Dekat pown ngn umah papamama.

Pas dapat surat rujukan, kami teros ke kinik kt blkg uitm shah alam nuuuu......punye la ghamai!!!! Mase nk daftar, nurse tu siap perli........"kak, biase yg daftar kt cni usia kandungan dah cecah 3bulan ke atas. Tp kalo nk dafta awal pon bole jugak. Akak amek buku ni, isik la mane patot. Pastu tunggu laa. Mungkin malam pown x smpai no. akak lg" perghhhhhh..............baik punye nurse. Pemalas!

Sbb tak tahan ngn perli2 dia, kami pown balek. Xpe laaa....excited jadik mummy tu tbantut dek molot nurse yg lancang tu! Vunguks!

So, tepat2 usia kandungan 3bulan....yakni 08.02.2011, aku pown pegi laa kinik tu balek. Selamat sudah wat kad merah......hehehehehe!!! Dokte mtk aku scan sbb nk tgk kedudukan bayi. Kene scan kt pvt kinik katenye. Padehal bole je kot scan kt kinik dia. Bengong! Tp, utk 1st check up ni...tkantoi pule aku ni low blood pressure. Bacaan blood pressure aku 93/63! Bawah ok!!! Sgt lemah. Dek kerane tu, dokte sedot darah aku sebanyak 2 tube! Gile!!! Sakit taw x?! Hehehehehe...

So, valentine aritu...aku g scan. Menitik2 air mate tgk baby melambai2 mase mule2 dokte letak mende scan tu kt pwot aku. Hubby pown tkezut. Sayu. Suke. Sedih. Tah. Tataw nk gambo ape perasaan kami time tu :)

Then, few days later....aku alami small contraction. Risau gle. Ye laa, usia kandungan TAK BERAPE GAGAH lagi. Baru nk masok 4bulan. Ade plaks tande2 xbape nk elok. Alahai........berdebar2 ni g kinik depan mentari court ni. Perot mase tu kejang gile, keras sangat2. Mase buang air kecik atau ngan bahase kasarnye kencing la kan.....ade serpihan2 daging. Hahhhhhhhhh???!!! Takottttttttttt!!!

Pas cte sume ngan dokte, dokte pown scan. Nak tgk keadaan baby. Kot ade masalah. Korg nk taw ape baby aku ngah wat mase dokte scan aku? Hamek ko.............dia punye la aktif, tgh breakdance kot. Hahahaha....dokte pown xtahan. Gelak kaw2 punye tgk aksi dia. Tangan dia sebok menumbok2, kaki dia menendang2. Mak aiiiiii........kate dokte bby nk mamam tuuu!! Dokte cam taw2 jek aku xlalu mamam dat day. Ahaks! Kate dokte, aku tooooooooo stress and tlalu letey. Memang pown!!!! Hehehe...dokte x bagi ape obat. Cume mtk aku rehat secukup2nye. Pasti ketulan2 daging tu sebenonye serpih uri. Hasil sepakan percume baby yg aktif banget! Hehehehehe....so aku xyah risau sgt. Cume kedudukan uri masih kt bawah, so aku tokley lasak sgt.

So, til today...kandungan aku masih ok. Dh pown wat check up kedua. Sume ok. Baby pown dh mule spinning dlm perot ni. Kejap ke kiri, jap ke kanan. Kadang2 perot jadik beso sebelah. Huhuhu...

Pagi td, ddy dia main2 ngan dia. Suke ddy dia....kebetulan bby ngan aktif. Kul 3am kot...ahaks! Mmy biorkan je la anak branak ni bmanje. Cume hubby cakap, rase dia gerak2 cume xtimbul2 lagi. Memangla sayang oiii....bby kte ni saiz dia kecik lagi. Baru 4bulan lebey je kot. Hahahaha...tunggu dia 5bulan nnt. Rase la kaki tangan dia menyiku, menendang bagai. Hehe...

So, ni je la luahan aku tuk pagi suboh ni...memang seronok jadik mmy and ddy. Rezeki aku. Alhamdulillah. Tapi, yg lum ade rezeki...leh cuba lagi. Kalo Allah izinkan, adela rezeki utk kamu nnt :)

~end (06:30am)




No comments:

Post a Comment