Wednesday, April 20, 2011

Baby oh Bayi..........

Alhamdulillah, kandungan aku lg few days jek genap 24minggu (6 bulan)...ade 3bulan lg utk aku tempuh :)

Sepanjang 6bulan pertama ni...Alhamdulillah, aku tempuh ngan jayanya. 3bulan pertama...xde alahan pd apa2, cume stakat tokley bau makanan jek. Simple. Tapi bile kandungan dh mcecah 4bulan, aku mule muntah2. Pelikkan??? Muntah ijau...puteh...air...cm2 kaler laaa! Huhu...dan dari usia kandungan 4bulan ni, dugaan penyakit makin byk menimpa. Bukan ngeluh, cuma berkongsi pengalaman...hehe.

3 bulan pertama...berat badan tak naik2. Maintain gitu jek. Naik tu...adelaa, dari 50kg...naik 51kg. Usia kandungan 4 bulan, berat cume naik 1kg jek...........dan...................jgn tkejut bile aku bgtaw, berat aku bile usia kandungan mcecah 22minggu...................4kg mak naik taw!!! Dari 52.5kg...naik jadik 56.4kg...pergh!!! Smpai kene perli mak ngn dokte n misi taw.......malu!!!

Pas kene perli...teros xbape lalu mkn. Sminggu 1hari after that (yakni today laaa...20.04.2011) aku saje ukur berat aku dan..............................OMG!!! NAIK LAGI 2KG!!! TELAH MENJADIK 58.4KG!!! Hahahaha...xlalu mkn pown leh naik 2kg, ni kalo lalu mkn....tataw la cane punye montel mmy!!!! Huhuhu!!!

Tu cte pasal berat badan...cane plaks preparation kami....ddy n mmy 2 be?? Hehehe...

Actually, since kandungan dah mcecah 5bulan...kami dh pown survey2 brg2 bby. Aku pown tharu tgk hubby dlm diam g survey stroller kt tenet...tp mahap laaa, yg dia bkenan sume harge makkk aiii!!! Tp 4 our baby....pape pown hubby sanggup!!

Bulan depan, kami nk stat dah beli botol2 susu...serta peralatan2 bayi laa. Baju rasenye akan beli mase kandungan dh 7bulan kot....sbb time tu plan nk scan jantina. Hehehe...satu bulan bajet rm500 tuk baby :)

Disebabkan kami ni bukan la dr kalangan mat/minah byk duit so.......kami kene la beli ckit2, bajet2. Nk nyimpan tuk banak lg nnt....

Cte pasal banak....aku ngn hubby plan nk deliver bby kt PPUM jek. Dekat ngn umah kami kt Sunway ni...tp tataw plaks bape rate nye. Mungkin RM500/mlm kot...so bajet2 kalo normal......dok spital dlm 3ari, ermmm roughly kene ade RM2k laaa....at least......!! Tu kalo normal.....kalo ikot TINGKAP? Perghh.....

Byk lagi yg aku kene survey ni......bkn survey brg bby jek, tp sume laaa :)

Aku ade 3bulan lg............hope sume bjalan ngn lancar. Amin :)




~end

No comments:

Post a Comment